בין נצרת וסין

 

העיר נצרת, וכנסיית הבשורה בפרט, הינה מהמקומות המרתקים ביותר בישראל. לפי המסורת הנוצרית, במקום בו ניצבת כיום בזיליקת הבשורה הקתולית, שכן בעבר ביתה של מרים, ובו התבשרה על ידי המלאך גבריאל כי הינה הרה ונושאת ברחמה את ישוע (לוקס, 1). זוהי "ההתגשמות בבשר", מונח מהותי בתיאולוגיה הנוצרית, התגלמותו של הבן בגופו של ישוע, כפי שנכתב בבשורה על פי יוחנן "והדבר נעשה לבשר" (יוחנן, 1).  המערה אשר במרכז הכנסייה, חדרה של מרים לפי המסורת ובו קיבלה את הבשורה, הינה המקום היחיד בעולם בו ישנה תוספת לפסוק לעיל, "כאן הדבר נעשה לבשר" (varbum caro hic factum est).

הכנסייה כולה עשירה בדימויים, סמלים וחפצי אמנות אשר רובם ככולם מוקדשים למרים ולבשורה. בולטים במיוחד הפסיפסים הרבים לכל אורך קירות החצר ופנים הכנסייה. זהו האלמנט הייחודי והמעניין ביותר בכנסייה. פסיפסים אלו נתרמו על ידי קהילות נוצריות מכל רחבי העולם, ובכולם דמותם של מרים וישוע. מעניין לראות כי דמותה של מרים שונה לחלוטין ממדינה למדינה, בהתאם לאופן בו האמן המקומי עיצב אותה. עיון בפסיפסים מאפשר לנו מבט החוצה, אל התרבות ממנה כל יצירת אמנות שכזו הגיעה. 

כאשר אורח מסין ניצב מול הפסיפס אשר תרמה הקהילה הנוצרית ממדינתו ומביט בדמותה של מרים, מיד יקרא- "זו הרי גואן-יין!".

גואן-יין (Guan Yin, 观音), הינה אחת הדמויות המרכזיות בבודהיזם הסיני. גואן-יין היא הבודהיסטווה של החמלה, שכל יישותה וממשותה הינה לסייע לכלל היצורים הברואים להגיע להארה. השם Guanyin  הינו קיצור של (GuanShiYin (观世音 , אשר ניתן לתרגום חופשי כ"המביט\המאזין אל סבלותיו של העולם". 

בסנסקריט נקראת גואן-יין בשם אוולוקיטשוורה (Avalokitesvara), ובטיבטית צ'נרזיג (Chenrezig). לפי המסורת הטיבטית הדאלאי לאמה הוא התגלמותו עלי אדמות של צ'נרזי. ביפנית נקראת גואן-יין קאנון (Kannon), ודמותה היוותה השראה לשם וללוגו הראשון של חברת המצלמות המפורסמת. מעניין לציין שבעוד ברוב תרבויות מזרח אסיה הבודהא של החמלה נתפשת לעיתים כזכר ולעיתים כנקבה, בבודהיזם הסיני, גואן-יין נתפשת כיום כנקבה בלבד. 

בפיסול מופיעה גואן-יין לעיתים כ"בעלת אלף הידיים", כמי שצופה אל סבלם של כלל הברואים, ומושיטה את ידיה לכל עבר לעזרה. 

בפולחן העממי ניתן למצוא מספר קווי דמיון בין דמותה של גואן-יין ובין מרים. לשתיהן מיוחסות תכונות של הגנה בזמן לידה, ריפוי, ועזרה במצבים פיזיים או מנטאליים קשים. בטקסי אשכבה קתולים חוזרים על מחרוזת התפילה המוקדשת למרים, ובטקסי לוויה בודהיסטים ממלמלים שוב ושוב את מנטרת החמלה המפורסמת של גואן-יין, אום מאני פאדמה הום (בסנסקריט- Om Mani Padme Hum, ובסינית 唵嘛呢叭咪吽).

באמנות מופיעה גואן-יין פעמים רבות כשהיא מוקפת בדמויות של ילדים. דמיון זה לדמותה של מרים האוחזת בישוע לא נעלם מעיניהם של מלומדים סינים אשר קראו בעבר לגואן-יין בשם "מדונה הבודהיסטית".

ניתן לשער, כי כאשר האמן הסיני נתבקש להכין פורטרט של מרים הקדושה ולהעבירה לכנסיית הבשורה, עמדה לנגד עיניו דמותה של טהורה אחרת, דמות מרכזית בתרבות המקומית ממנה צמח, ואשר השפיעה על יצירתו, Guanyin.

 

נכתב על ידי אודי גימון

           

דמותה של מרים "הסינית" בכנסיית הבשורה

דמותה של גואן-יין באמנות הסינית

מרים "הסינית" על קיר כנסיית הבשורה. הדימיון לבודהא של החמלה ניכר
דמותה של גואן יין, הבודהא של החמלה, באמנות הסינית